Незалежні українські експерти прокоментували щорічний звіт по Україні в рамках Європейської політики сусідства за 2011 рік під час прес-конференції, що відбулася 17 травня в агентстві «ІНТЕРФАКС».
На думку експертів, ці звіти є важливим індикатором того, як ЄС оцінює процес реформ в Україні. Вони є дзеркалом європейської інтеграції України і дозволяють виміряти температуру відносин між ЄС та Україною.
«Звіт є критичним, особливо у питаннях, які стосуються демократії. Оцінка реформ, пов’язаних з демократією, для ЄС є основним критерієм визначення наявності політичної волі. Саме на основі цієї оцінки ЄС приймає рішення про розвиток і поглиблення відносин. Підтвердженням важливості для ЄС здійснення реформ в Україні свідчить те, що ЄС відклав підписання Угоди про асоціацію саме через вибіркове правосуддя», - пояснює Олег Рибачук, голова Громадської експертної ради при Українській частині комітету з питань співробітництва між Україною та ЄС.
Європейські експерти занепокоєні ситуацією щодо поваги до верховенства права та посилення судової влади у Україні. Справи проти лідерів опозиції та членів колишнього уряду підтвердили відчуття того, що правосуддя застосовувалося вибірково.
"Оцінка у звіті «досягнення» України у сфері справедливого судочинства цілком відповідає дійсності і навіть виглядає дуже поміркованою на тлі рухів з боку європейських країн. Слід відзначити, стосовно вибіркових переслідувань, що у 2011-12 роках влада діє не так агресивно, як у 2010 році, коли кримінальні справи проти колишніх урядовців відкривалися десятками. Також у сфері реформи судочинства кроки стали більш поміркованими після того, як завершився розподіл сфер впливу. Але ситуація залишається нестабільною, і майбутні вибори можуть каталізувати розвиток, напрямок якого зараз важко передбачити», - прокоментував Аркадій Бущенко, виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини.
У Звіті наголошується на необхідності привести Закон №4050-VI «Про державу службу» у відповідність до норм ЄС. З такою оцінкою погоджуються також українські експерти, оскільки під час розробки цього Закону не були взяті до уваги ключові рекомендації, зроблені програмою SIGMA. Зокрема, Віктор Тимощук, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, ….вважає, що «можна лише солідаризуватися з такою оцінкою, тому що українські експерти одразу ставили під сумнів якість нового закону про державну службу. Адже він не вирішує проблем належного розмежування політики та державної служби, не забезпечує умов для добору на вищі посади у державній службі за критеріями професійності та політичної нейтральності, не містить необхідних інституційних елементів для захисту системи державної служби. Прикметно також, що згідно зі Звітом «сфера державного управління залишається … нереформованою», при тому, що влада України вважає «адміністративну реформу» своїм досягненням».
Можна впевнено стверджувати, що протягом 2011 жодного прогресу у виконанні Україною ЄПС щодо свободи зібрань не було. На думку Володимира Чемериса, члена правління Інституту економіко-соціальних досліджень «Республіка», «незначним кроком у виконанні можна вважати лише створення у березні 2012 робочої групи з доопрацювання законопроекту про свободу зібрань за участі громадськості. Адже - свобода зібрань – це найефективніший і, часом, єдиний інструмент, за допомогою якого українці захищають свої соціальні та громадянські права. Проте влада хоче його відібрати: в Україні існують систематичні порушення права на мирні зібрання. Так, суди протягом 2011 заборонили 90% усіх позовів органів влади про заборону мирних зібрань (у Києві - усі 100%)».
У сфері боротьби з корупцією Звіт справедливо зафіксував, що дана політика в Україні все ще має “паперовий” характер, - зауважив Іван Пресняков, експерт Українського інституту публічної політики, - оскільки у ній процес вироблення документів політики слабо пов’язаний з реальною імплементацією. «Так, у липні 2011 року набуло чинності антикорупційне законодавство, у жовтні — прийнято Національну антикорупційну стратегію, а у листопаді — відповідну державну програму з планом дій. Процес розробки цих документів було розтягнуто на весь рік, тому він не продемонстрував прогресу у реальних кроках. Доповідь також справедливо фіксує незначний прогрес у сферах державних закупівель та контролю державних фінансів», - коментує експерт.
Загалом, експертна оцінка процесу реформ в Україні протягом 2011 року збігається з оцінкою, наданою ЄС. Експерти закликають владу серйозно поставитися до цієї оцінки і визначають такі необхідні кроки щодо реформ:
Ухвалити законопроект "Про свободу мирних зібрань", який розроблений правозахисниками та отримав загалом позитивну оцінку Венеціанської комісії, а не урядовий проект № 2450, який свого часу отримав негативну оцінку як української громадськості, так і експертів Ради Європи та ОБСЄ.
Внести зміни до нещодавно прийнятого закону "Про державну службу" з урахуванням рекомендацій SIGMA. Також необхідно ухвалити проект Адміністративно-процедурного кодексу (текст якого готовий з 2008 року).
Президенту України необхідно якнайшвидше остаточно визначитися з тим, який саме орган має координувати антикорупційну політику у державі з наданням цьому органу повноваження і ресурси для такої роботи. Інакше реалізація антикорупційної стратегії та державної програми з часом загальмується, і ніхто не буде відповідальним за цей процес.
Довідка 15 травня Делегація ЄС в Україні опублікувала щорічний звіт по Україні в рамках Європейської політики сусідства, який оцінює стан виконання Україною Порядку денного Асоціації ЄС-Україна у 2011 році.
Контакти: Лабораторія законодавчих ініціатив: (044) 531-37-68, vs[at]laboratory.kiev.ua
Секретаріат Громадської експертної ради: (067) 232 69 23, youkraine.eu[at]gmail.com
На думку експертів, ці звіти є важливим індикатором того, як ЄС оцінює процес реформ в Україні. Вони є дзеркалом європейської інтеграції України і дозволяють виміряти температуру відносин між ЄС та Україною.
«Звіт є критичним, особливо у питаннях, які стосуються демократії. Оцінка реформ, пов’язаних з демократією, для ЄС є основним критерієм визначення наявності політичної волі. Саме на основі цієї оцінки ЄС приймає рішення про розвиток і поглиблення відносин. Підтвердженням важливості для ЄС здійснення реформ в Україні свідчить те, що ЄС відклав підписання Угоди про асоціацію саме через вибіркове правосуддя», - пояснює Олег Рибачук, голова Громадської експертної ради при Українській частині комітету з питань співробітництва між Україною та ЄС.
Європейські експерти занепокоєні ситуацією щодо поваги до верховенства права та посилення судової влади у Україні. Справи проти лідерів опозиції та членів колишнього уряду підтвердили відчуття того, що правосуддя застосовувалося вибірково.
"Оцінка у звіті «досягнення» України у сфері справедливого судочинства цілком відповідає дійсності і навіть виглядає дуже поміркованою на тлі рухів з боку європейських країн. Слід відзначити, стосовно вибіркових переслідувань, що у 2011-12 роках влада діє не так агресивно, як у 2010 році, коли кримінальні справи проти колишніх урядовців відкривалися десятками. Також у сфері реформи судочинства кроки стали більш поміркованими після того, як завершився розподіл сфер впливу. Але ситуація залишається нестабільною, і майбутні вибори можуть каталізувати розвиток, напрямок якого зараз важко передбачити», - прокоментував Аркадій Бущенко, виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини.
У Звіті наголошується на необхідності привести Закон №4050-VI «Про державу службу» у відповідність до норм ЄС. З такою оцінкою погоджуються також українські експерти, оскільки під час розробки цього Закону не були взяті до уваги ключові рекомендації, зроблені програмою SIGMA. Зокрема, Віктор Тимощук, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, ….вважає, що «можна лише солідаризуватися з такою оцінкою, тому що українські експерти одразу ставили під сумнів якість нового закону про державну службу. Адже він не вирішує проблем належного розмежування політики та державної служби, не забезпечує умов для добору на вищі посади у державній службі за критеріями професійності та політичної нейтральності, не містить необхідних інституційних елементів для захисту системи державної служби. Прикметно також, що згідно зі Звітом «сфера державного управління залишається … нереформованою», при тому, що влада України вважає «адміністративну реформу» своїм досягненням».
Можна впевнено стверджувати, що протягом 2011 жодного прогресу у виконанні Україною ЄПС щодо свободи зібрань не було. На думку Володимира Чемериса, члена правління Інституту економіко-соціальних досліджень «Республіка», «незначним кроком у виконанні можна вважати лише створення у березні 2012 робочої групи з доопрацювання законопроекту про свободу зібрань за участі громадськості. Адже - свобода зібрань – це найефективніший і, часом, єдиний інструмент, за допомогою якого українці захищають свої соціальні та громадянські права. Проте влада хоче його відібрати: в Україні існують систематичні порушення права на мирні зібрання. Так, суди протягом 2011 заборонили 90% усіх позовів органів влади про заборону мирних зібрань (у Києві - усі 100%)».
У сфері боротьби з корупцією Звіт справедливо зафіксував, що дана політика в Україні все ще має “паперовий” характер, - зауважив Іван Пресняков, експерт Українського інституту публічної політики, - оскільки у ній процес вироблення документів політики слабо пов’язаний з реальною імплементацією. «Так, у липні 2011 року набуло чинності антикорупційне законодавство, у жовтні — прийнято Національну антикорупційну стратегію, а у листопаді — відповідну державну програму з планом дій. Процес розробки цих документів було розтягнуто на весь рік, тому він не продемонстрував прогресу у реальних кроках. Доповідь також справедливо фіксує незначний прогрес у сферах державних закупівель та контролю державних фінансів», - коментує експерт.
Загалом, експертна оцінка процесу реформ в Україні протягом 2011 року збігається з оцінкою, наданою ЄС. Експерти закликають владу серйозно поставитися до цієї оцінки і визначають такі необхідні кроки щодо реформ:
Ухвалити законопроект "Про свободу мирних зібрань", який розроблений правозахисниками та отримав загалом позитивну оцінку Венеціанської комісії, а не урядовий проект № 2450, який свого часу отримав негативну оцінку як української громадськості, так і експертів Ради Європи та ОБСЄ.
Внести зміни до нещодавно прийнятого закону "Про державну службу" з урахуванням рекомендацій SIGMA. Також необхідно ухвалити проект Адміністративно-процедурного кодексу (текст якого готовий з 2008 року).
Президенту України необхідно якнайшвидше остаточно визначитися з тим, який саме орган має координувати антикорупційну політику у державі з наданням цьому органу повноваження і ресурси для такої роботи. Інакше реалізація антикорупційної стратегії та державної програми з часом загальмується, і ніхто не буде відповідальним за цей процес.
Довідка 15 травня Делегація ЄС в Україні опублікувала щорічний звіт по Україні в рамках Європейської політики сусідства, який оцінює стан виконання Україною Порядку денного Асоціації ЄС-Україна у 2011 році.
Контакти: Лабораторія законодавчих ініціатив: (044) 531-37-68, vs[at]laboratory.kiev.ua
Секретаріат Громадської експертної ради: (067) 232 69 23, youkraine.eu[at]gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар